tetamu kehormat

Monday, August 31, 2015

Seranas Sembilan Enam

Seranas Travel & Tours Sdn Bhd (Seranas Group 96)
BKK 9696
Chassis: Nissan UD JA452S
Coachbuilder: Quality Coach & Bus Sdn Bhd (QBC)
High Decker 43 Seaters



Sunday, August 30, 2015

If it's meant to be, it will be



"Mak, keputusan permohonan maktab dah keluar."

"Macamana? Dapat tak?"

"Alhamdulillah dapat mak."

"Alhamdulillah. Dapat maktab mana?"

"IPG Ipoh mak."

Mak aku diam. Aku pandang mak. Nampak air muka mak berubah. Tangan yang ligat melipat kain baju, berhenti seketika. Mak pandang aku. Aku tahu apa yang mak sedang fikirkan. JAUH.

"Call ayah sekarang."

Aku pun terus call ayah yang tengah bekerja semata-mata nak sampaikan berita. Dalam masa 15 minit, ayah aku dah sampai rumah.

Soalan pertama ayah aku:

"Ko nak terima atau tak?"

Aku angguk sambil pandang ayah dan mak. Aku tau sebelum tu mak aku dah luahkan perasaan dia kat ayah.

"Camni la. Kalau kau nak, teruskan. Ayah tak paksa pegi dan tak larang nak pegi. Jauh, jangan risau cuti boleh balik. Pasal duit, simpanan ayah memang dah ada untuk anak2. Yang penting niat dalam hati. Kalau kau nak, lepas ni kita terus setelkan apa yang patut. Tapi sebelum tu, jom makan satey. Hehehehe.." ayah aku senyum lebar sambil menyampaikan mesej yang tak akan aku lupa.

Itulah kenangan aku. Itulah permulaan aku. Dari seorang yang tak pernah berniat menjadi guru, kini aku dah di penghujung cerita untuk mendapat ijazah sarjana muda perguruan.

5 tahun lebih, aku berjauhan dengan mak ayah. 5 tahun lebih, mak ayah aku menahan rindu terhadap anak2 yang jarang berpeluang untuk balik. Kali ni, insyaaAllah aku tak akan pernah pergi jauh lagi. Banyak dah petunjuk yang mampu membuktikan secara tuntas dan mutlak (uhuk..uhuk..) yang mak ayah aku dah tak tahan jauh dengan anak2.

Untuk internship kali ni, aku pilih untuk balik kampung. InsyaaAllah mungkin itu pilihan terbaik. Mungkin ada maksud tersirat yang Allah sampaikan kepada kami. Aku percaya semua ni ada hikmahnya.

Boleh la aku kawen cepat sikit. Hehehehe...

Jauh mana aku pergi, luas mana aku teroka, tinggi mana dugaan kita, berat mana tanggungjawab kita, andai itu takdir kita, andai sudah tertulis hidup kita bersama, pasti aku akan kembali kepada dirimu, yang menanti lafaz terima dari hatiku.

Saturday, August 29, 2015

TTK Tours

TTK Tours & Travels Sdn Bhd
KCG 9595
Chassis: Nissan UD JA452S
Coachbuilder: SKSBus Malaysia Sdn Bhd
Model: E128



Tangkapan 29.08.2015

Location: Lost World of Tambun

West Link atas cesi UD JP251S...piano naga

Persona Holiday berjantungkan Hino J08C

Sonia Karthika dgn jantung Hino J08C

Majlis Perbandaran Kajang

Majlis Perbandaran Kajang
BGS 3856
Chassis: Mercedes-Benz 1627 V8
Coachbuider: Transcoach / MTrans / Scomi

Kredit kepada pemilik gambar abang Khairul pilot MPK.
Orang gelar ittew "keli"
Ittew adew enjin V8..pompompom bunyiknye
Pilot mintak tolong teman buatkan draft. Demikianlah hasilnya. 

Restu Ibu


Dulu, aku pernah meninggi suara bila bercakap dengan ibu dan ayahku.
Dulu, aku pernah membantah arahan ibu dan ayah hanya kerana aku malas.
Dulu, aku pernah merajuk dan enggan bercakap dengan ibu dan ayahku, hanya kerana permintaanku tak dituruti.
Dulu, aku pernah memaksa ibu dan ayah membeli permainan kesukaanku, walau harganya bukan yang mereka mampu.
Dulu, aku pernah melakukan kesalahan besar hingga menitiskan airmata ibu, melukakan hatinya yang selama ini menyayangiku.
Dulu, aku pernah mengecewakan mereka, hingga ibu bermasam muka, menitis air mata, namun tidak pernah meninggikan suara.

Kerana aku telah lupa..
Mereka sentiasa memastikan keselamatanku sejak dari dalam kandungan hingga sekarang.
Mereka bersengkang mata menjagaku tika aku memerlukan.
Mereka tak pernah meninggikan suara kepadaku apabila marah, kerana itu cara didikan kepadaku.
Mereka sering memenuhi keperluanku, kerana itu tanggungjawab mereka.
Mereka cuba memenuhi kehendakku, kerana perasaan kasih kepada seorang anak.
Mengerah keringat mencari rezeki demi anak-anak, walau terpaksa meredah hujan lebat dan terik menghambat.
Sentiasa memohon doa demi kebahagiaan, kecemerlangan dan keselamatan anak-anak mereka.
Sentiasa berkorban demi anak-anak yang mereka kasihi dan sayangi.

Aku bersyukur, berterima kasih kepada Allah, kerana aku masih diberi peluang ini, untuk membalas jasa kedua ibu dan ayah, walau aku tahu, balasan itu tak akan setimpal dengan apa yang telah mereka korbankan.
Aku bersyukur, kerana Allah memberikan peluang untukku sedar, membuka pintu hatiku untuk kembali mengenang segalanya.
Aku berbangga, kerana dilahirkan dalam sebuah keluarga yang bahagia.
Aku berbangga, walau keluargaku hidup sederhana, tapi kebahagiaan yang dikurnia sungguh indah.

Wajah ayahku tak menunjukkan rupa bengis. Bibir ibu sering menguntumkan senyuman manis. Walau hati mereka pernah terguris.
Itulah yang mendidikku agar lebih tahu apa erti kasih sayang dan hormat.
Itulah yang memberiku pengajaran atas kesilapan lalu.
Itulah yang mendidikku agar lebih berdisiplin.

Syukur ya Allah, aku masih ada ayah dan ibu, terus membimbingku hingga hari ini.Menjadi pendorong membakar semangatku.
Syukur aku diberi peluang untuk memohon kemaafan atas segala kesalahan dan kekhilafan lalu.
Syukur aku masih sempat untuk aku memperbetulkan diri, menebus kembali apa yang telah aku lakukan.
Sesungguhnya restu ibu dan ayah itu sungguh berharga.
Sesungguhnya doa dan redha ibu dan ayah itu mempengaruhi segalanya.
Kerana di sana terletak kunci kebahagiaan, kecemerlangan, keselamatan, dan kunci redha dari Allah SWT.

Kusampaikan salam, kukirimkan doa, kupohonkan agar ibu dan ayah sentiasa selamat dan dalam lindungan Allah. InsyaaAllah, aku tak akan meninggalkan lagi, kerana janjiku untuk menjaga.

*luahan dari hati, ditemani linangan air mata.

Friday, August 28, 2015

Bas cabut gigi

Klinik Pergigian Bergerak Daerah Kinta
AJX 2795
Chassis: Scania K250IB
Coachbuilder: Badanbas Sdn Bhd

Rasa nak order 1 jadik RV..haha




Yoyo Express

Yoyo Express
Ipoh - KLIA/KLIA2 - Ipoh
BMX 2020 / MF 105
Chassis: E5-300I
Engine: Isuzu 6HK-TCS (7.79cc, 300ps)
Coachbuilder: SKSBus Malaysia Sdn Bhd
Model: SKS E5 Modulr V1



Quest International University

Quest International University
WHR 6666
Chassis: Nissan UD JA450S
Coachbuilder: SKSBus Malaysia Sdn Bhd
Model: E68 aka Travego



PRS Transport

PRS Transport & Tours Sdn Bhd
WUR 3632
Chassis: Daewoo
Coachbuilder: SKSBus Sdn Bhd
Model: E128i

Dari Hatyai, singgah Ipoh customer nak makan seafood.




Amik peluang bila abg pilot offer..hehehe


Seri Maju

Seri Maju Holidays & Tour Sdn Bhd
BMH 9626
Chassis: SKS CJ8-TKE
Coachbuilder: SKSBus Malaysia Sdn Bhd
Model: E128i




Confidence Holiday

Confidence Travel & Tour Sdn Bhd
RL 9663
Chassis: Nissan UD JA452S
Coachbuilder: Pioneer Coachbuilders Sdn Bhd
Model: Dragoes 2




Excellent Asia Holidays

Excellent Asia Holidays
BNE 9917
Engine: Hino J08E
Coachbuilder: SKSBus Malaysia Sdn Bhd
Model: E138i

Hat yang ni ada auto luggage door..




Seri Tasek

Seri Tasek Transport Enterprise
WA 1533 G
Chassis: Hino RK1JSLL aka RK turbo
Coachbuilder: Pioneer Coachbuilders Sdn Bhd
Model: Dragoes 2




Thursday, August 27, 2015

Kulim First

Kulim First Travel & Tour Sdn Bhd
KDY 9123
Chassis: Hino RM2KSKA
Engine: Hino K13D
Coachbuilder: Sin Wah Huat Bus Body Builder Sdn Bhd


Chassis keramat enjin "merendah diri" katanya

Pearl Holiday

Pearl Holiday (M) Travel & Tour Sdn Bhd
BKY 5678
Chassis: SKS CP11-LW
Coachbuilder: SKSBus Malaysia Sdn Bhd
Model: E128i



Ekzos berkembar dua lambang kemegahan..lebih dikenali sebagai lemang


LCB Tour / KKKL Group

LCB Tour Sdn Bhd
KKKL Group
JQQ 9099
Chassis: Scania K360IB
Coachbuilder: Terus Maju Services Sdn Bhd
Model: P-13e Semi High-deck