tetamu kehormat

Monday, February 18, 2013

Terus bersyukur

**Entri ni sepatutnya di post jumaat lepas...

Balik dari solat jumaat, aku nak gi jumpa orang jap. Rembat je la motosikal member. Tuan dia pun tengah seronok bercuti kat kampung.

Masa otw tu, terserempak la beberapa orang pekerja bukan warganegara tengah jalan kaki dari masjid. Tak tau la depa nak balik rumah ke, nak gi makan ke. Aku pun tak tau depa tinggal kat mana. Hmmm ramai gak geng2 diorang ni. Sambil berjalan, sambil bersembang, seronok je depa ni aku tengok. Tak kisah pun kena jalan kaki jauh2. Kalau kita.....

Pastu aku terfikir. Ni la cabaran yang diorang hadapi demi meneruskan kehidupan. Datang jauh2 dari negara lain, sampai sini dapat kerja buruh. Masa nak sampai sini pun bukan senang. Tu yang datang dengan sah. Yang tanpa izin tu lak. Sampai ada yaang karam sekali dengan bot. Sebab? Demi nak cari pekerjaan nak sara hidup.

Pastu hidup kat sini pun cukup beli makanan ngan pakaian. Tak tau la berapa banyak kalau yang kirim duit gaji tu kat family kat kampung diorang.

Aku? Aku sedar. Aku sepatutnya lebih bersyukur. Walaupun hidup merantau, tapi kemudahan tetap ada. Siap ada tempat tinggal free. Duit pun dapat free. Makan pun terjaga. At least 6 bulan sekali confirm balik. Tu pun nak mengeluh lagi? Hmmm. Diorang tak tau la berapa lama baru balik. Bila raya tu ramai je geng2 diorang kat masjid.

Aku fikir pasal benda ni sampai malam. Aku semakin sedar sape diri aku. Bersyukur la dengan rezeki yang dah Allah berikan.

No comments:

Post a Comment

Terima kasih sudi membaca..
Sudi-sudikanlah follow dan komen..
Anda semua memang baik.. ^_^