tetamu kehormat

Thursday, February 14, 2013

Jangan lepas tangan

Sekadar renungan. Perkara ni aku ambil iktibar dari pengalaman orang lain.

Bila kita dah berada di atas, berjawatan tinggi. Jangan la memandai nak tunjuk kuasa. Suka hati bagi arahan kat orang bawahan. Sedangkan kita sendiri tak pasti perkara tu salah atau tak. Orang bawahan macam biasa la. Kalau tak ikut cakap, kang ada yang blacklisted. Terpaksa je la ikut.

Pastu bila dah salah, yang tadi elok suruh orang buat tu, buat ni, lepas tangan camtu je. Tak ngaku salah dah. Boleh lak kata orang bawah tu salah sebab dia yang buat.

"Yang ko buat benda tu kenapa? Salah ko la tak fikir dulu sebelum buat."

Memang sakit ati kalau kena camni. Kalau 'orang paling atas' ada timbangrasa ok la. Bawak berbincang pasal hal ni. Kalau tak, yang 'bersalah' la kena tendang. Yang 'tak bersalah' hidup senang.

Pernah terjadi kat bapak aku. Manager bapak aku suruh buat perabot, guna kayu syarikat. So, bapak aku buat je la. Ingatkan nak una kat ofis ke. Tetiba syarikat tuduh bapak aku guna kayu untuk kepentingan diri sendiri. Huh?? Lepas tu masuk court. Bapak aku pun first time naik turun mahkamah sebagai tertuduh. Alhamdulillah Allah sentiasa berada di pihak yang benar. Bapak aku jujur je bagi keterangan. Last2 manager tu dibuang. Rupanya dia guna perabot tu untuk rumah dia sendiri.

Bila dengar orang lain alami masalah ni, serius aku rasa nak marah.

No comments:

Post a Comment

Terima kasih sudi membaca..
Sudi-sudikanlah follow dan komen..
Anda semua memang baik.. ^_^