tetamu kehormat

Monday, September 26, 2011

Huuwaaaa.... Badan aku rase tak selesa lagi nih. Tak cukup lagi rehat sehari. Pagi ni kawan aku sms, kate kelas takde. Baguslah... Dapat gak aku rehat lagi. Bagus ntuk arini je. Kang dah dekat2 nak exam baru la kelam kabut nak ganti kelas tu kelas ni, situ sini. Padan muka.

Semalam aku tido awal sket. Awal2 pun kul 1 gak. Tak tau la nape aku rase tetibe sakit kepale lak. Tak penah2 aku sakit kepale malam. So, tak pikir panjang, pendek pun tak, tarik selimut, tido. Lappy, aku biar je la... Dah selalu sangat die tido.

Pagi ni pun ade rase sakit lagi. Roomate aku suruh amik panadol die. Tapi, takpe la. Aku skang dah tak amalkan sangat panadol nih. Lain la kalau dah terdesak sangat. Nape? Hehe.. Walaupun panadol nih terkenal ngan rawatan segera untuk sakit2 kepala (macam iklan sket), sebenarnya ada kesan sampingan yang kita tak tau, tau?

Sakit2 pun aku tetap nak taip entri...hihihi...


Info sebenarnya memang dah lame dah. Tapi tak tau la samada korang sedar ke tak. Especially ntuk sesape yang ade gastrik tuh, hentikanlah amalan pengambilan panadol korang. Aku ade terbaca artikel2 kat internet pasal benda nih. Pastu aku tanye sendiri kat pak sedare aku yang dah berzaman jadi doktor kat KL nun. Memang betui. Doktor selalu je bagi kite panadol kalau demam kan? Actually, perut diorang sendiri dah lame tak menghadam keturunan paracetamol nih. Diorang lagi rela nak guna ubat2 kampung. Ada gak satu cara tak kampung sangat tapi bleh diamalkan oleh orang2 kampung macam aku..hehe..


Tau tak ape tu minuman isotonik. Buakn setan and tonik macam dalam citer labu labi tu la. Aiseymen.. Takpe la kalau tak tau. Kenal ngan 100 plus? Saje je tanye. Kalau berani jawab la tak kenal. Bior aku seligi kepale kome. Kalau korang rase sakit kepale, amik setin 100plus, pastu campur ngan air kosong dalam jumlah yang same. Kirenye segelas isotonik ngan segelas air kosong la. Dah campur, minum la ape lagi. Jangan lupe bace Bismillah. Orang kate cara ni masyuk (pak sedare aku pun kate betui).

Tapi aku tak penah lagi buat aksi campur mencapur nih. Yang aku penah buat. Amik setin 100plus, biar gas die abih dulu, pastu baru la minum. Memang rase tak la sesedap, selazat dan se'kaw' yang baru bukak apatah lagi setelah bertapa dalam peti sejuk ntuk berkurun lamanya. Tapi, memang efektif. Kalau sume orang buat macam ni, aku agak syarikat 100plus tu bleh jadi syarikat pengeluar ubat sakit kepale la gamaknye. Pastu panadol pun lingkup. Pastu panadol tak puas ati. Pastu panadol pun saman 100plus. Pastu.......tak tau la ape nak jadi kat deme..hehe.. Cukup!! Kang aku lak kene saman.. Naya je..



Cara lain yang korang leh buat, rendamkan kaki dalam air panas. Tapi jangan la panas sangat. Kang ade yang rendam kaki dalam air yang baru mendidih, pastu abih melecur kaki. Then saman aku ngan alasan aku bagi ajaran sesat masat. Okeh sambung. Rendamkan kaki dalam air panas, nanti tekanan darah kat kepala korang tu kurang la.

Aku ada gak satu cara yang sangat2 digalakkan. Kalau dah sakit kepale, nak amik panadol takleh, nak rendam kaki tak tau katne, senang je. Tengok gambar kat bawah, korang akan paham.

Hehe.. Best tak budak gemuk tu tido? Macam haram kan perangai die. Tapi yang ni la selalu aku buat. Kalau korang tak caye, korang cube try test sendiri la. Ngeh3....

Tu je la aku nak share. Sekali sekala aku nak gak post entri yang berfaedah. Tak kan la asyik nak bace entri aku yang mengarut melalut sampai dahi pun berkerut. Mula2 aku ragu gak ngan ape yang aku bace kat internet. Tapi aku rase benda ni teramat la penting. That's why aku buang tebiat talipon pak sedare aku.

So, korang renungkan lah ye. Terpulang la kat korang kalau nak percaya ke tak. Renung renungkan dan selamat beramal..........

No comments:

Post a Comment

Terima kasih sudi membaca..
Sudi-sudikanlah follow dan komen..
Anda semua memang baik.. ^_^